­

ZELENI ČETVRTAK

Afirmiranje domaćih proizvođača hrane na osječkim tržnicama

Od početka rujna 2009. godine Tržnica d.o.o. Osijek realizira program promocije i prezentacije domaćih proizvođača hrane, mahom obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava koji su i komitenti Tržnice. Cilj programa je afirmiranje domaćih proizvođača kroz razvijanje i unapređivanje tržnica kao obnovljenog i atraktivnog mjesta trženja. Na taj način Tržnica ostvaruje i svoje specifične ciljeve postavljene u viziju „uspješne tržnice za uspješnu lokalnu zajednicu“. Program pod nazivom Svježe, zdravo, domaće realiziran je u suradnji s klasterom ekoloških proizvođača, klasterom proizvođača slavonske šljive i drugih tradicijskih proizvoda od voća Slavonka i udrugom Naše povrće.

U okviru programa širokoj javnosti poznat je projekt Zeleni četvrtak. Prvo događanje koje je nosilo taj naziv organizirano je na glavnoj osječkoj tržnici 13. travnja 2006. godine. Od tada je sve do početkak rujna 2009. godine Zeleni četvrtak organiziran 20-tak puta godišnje.
Od 2. rujna 2009. godine organiziraju se redovita tjedna događanja kroz cijelu godinu, a do konca 2011. godine posjetitelji osječkih tržnica imali su priliku upoznati, kušati, kupiti i naučiti mnogo toga o starim i novim proizvodima domaćih proizvođača – poljoprivrednika, voćara i povrtlara, malih poduzetnika i inovatora. Sve su ove aktivnosti pratili lokalni mediji, a koliku je popularnost Zeleni četvrtak stekao, najbolje govori podatak da je na svaki (ali malobrojni) „preskočeni“ četvrtak javnost reagirala s upitima o razlozima izostanka.

Opća je ocjena i organizatora i učesnika i posjetitelja Zelenog četvrtka da su ova događanja značajno pridonijela novoj i boljoj slici tržnice. Tako se i osječka Tržnica uključuje u svjetski trend renesanse ovih najstarijih javnih prostora trženja. Naime, predviđanja i strahovi da će tradicionalni načini ponude roba na tržnicama nestati pod globalnim pritiskom dobro opremljenih i snažnih trgovačkih centara nisu se obistinili. Naprotiv, tržnice se afirmiraju ne samo kao alternativna gospodarska scena, već otvaraju značajne mogućnosti razvoja za lokalnu i regionalnu zajednicu. Osobito se to odnosi na poticanje razvoja ruralnog zaleđa, na poljoprivrednu proizvodnju i proizvodnju hrane, a najvažnije od svega – utječe na poboljšanje kvalitete života zajednice. Osječka Tržnica kao jedna od gradskih tvrtki definira vlastit razvoj i održivost u funkciji dobrobiti za širu društvenu zajednicu, pa se temeljem referenci koje se odnose na vlastitu tradiciju, znanja i iskustva, prepoznaje i definira kao značajna karika u lokalnom lancu proizvodnje hrane.

Višegodišnja opsežna istraživanja položaja i perspektive tržnica na globalnoj gospodarskoj razini pokazuju da sastavnicu uspješnosti tržnice čine:
– (pravi) prodavači,
– lokacija,
– specifičan marketing mix (različitost ponude, interna konkurencija, kontakt s kupcima, lokalni štih i dr.),
– jasna misija (gdje je posebno istaknuta dobrobit komitenata, socijalni kapital, lokalno kulturno nasljeđe, briga o zdravlju zajednice i vlastita održivost tržnice),
– uređen javni prostor (posjetitelju pruža ugodno ozračje),
– dobra komunikacijska povezanost,
– kontinuirana promocija,
– promoviranje pravih vrijednosti (kvalitetno, domaće, ekološko i sl.),
– pravi managment (pošten, fleksibilan, otvoren za nova znanja i iskustva, orijentiran prema znanju i inovacijama),
– odgovorno upravljanje svim resursima.

Kroz program Svježe, zdravo, domaće na određeni način testiraju se, unapređuju i razvijaju upravo sve navedene sastavnice, a Zeleni četvrtak najviše je usmjeren na same prodavače, marketing mix, kontinuiranu promociju i promoviranje pravih vrijednosti.

ZELENI ČETVRTAK NA OSJEČKIM TRŽNICAMA

Od početka rujna 2009. godine do konca 2011. godine na prostoru osječkih tržnica organizirano je preko 100 događanja – promocija, prezentacija, degustacija i edukacija. U realiziranju projekta sudjelovale su članice klastera Bio Q (njih dvadesetak), nekoliko članova klastera Slavonka, desetak članica udruge Naše povrće, dvije braniteljske zadruge, dvije pčelarske zadruge, dva nagrađena inovatora, ostvarena je suradnja s udrugom Slama iz Luga, udrugom Interaktivne otvorene škole iz Osijeka, udrugom Zlatna žena iz Bolmana, a od početka veljače 2011. godine događanja na osječkoj tržnici integrirana su u projekt prekogranične suradnje sa Srbijom (IPA) „Tradicija za budućnost“, a Tržnica je jedna od osnivača Ecorural Neta – udruge osnovane u okviru navedenog projekta. Na Zelenom četvrtku predstavljeno je nekoliko novih proizvoda: hladno prešana ulja sjemenki grožđa, konoplje, crnog kima i cameline sative, prvi hrvatski ekološki kravlji sirevi, namaz od ekološkog kozjeg sira,nekoliko vrsta domaćeg ekološkog kruha i tjestenine, četiri vrste funkcionalnog meda (Nigella, Pet Tibetanaca, Četiri lopova i Michael), četiri vrste ekološkog čaja (kamilica, menta, melisa i kopriva), domaća „Švedska grenčica“, originalni sapuni s eteričnim uljem lavande, prirodni zaslađivač stevija u prahu, a predstavljena je i originalna i nagrađena inovacija- jogurt s cvjetnim prahom i propolisom.

VEZANE VIJESTI

  • IMG_3587

ZELENI ČETVRTAK NA OSJEČKIM TRŽNICAMA – 09.11.2017. Zašto su posije (opet) in

9. studenoga 2017.|

U prvoj polovici 20. stoljeća u kulturu prehrane Zapada počinje prodirati revolucionari makrobiotički princip prehrane s osnovnom porukom: bitna je ravnoteža. Sve do nedavno makrobiotika je nosila epitet „najmudrije“ prehrane. U novim prehrambenim trendovima makrobiotika se povlači, a jedan od glavnih razloga su žitarice koje u makrobiotičkoj prehrani čine bazu. Riječ je, naravno, o integralnim žitaricama. Ali, ni to nije dovoljno, jer žitarice, osobito one koje sadrže gluten, dolaze na loš glas. Strah od glutena i oprez prema kulturama koje bi mogle biti genetski i na ma koji drugi način modificirane (zagovaraju to pobornici paleo dijete), afirmiraju posve druga pravila i načine zdrave prehrane. No ipak pobornici finih žitnih kašica i integralnih smoothie obroka čvrsto stoje u obranu žitarica i pseudožitarica, osobito zobi, pira, heljde, prosa. Na njihovim su tanjurima opet i sve češće posije ili mekinje, nježne sitne pahuljice koje su zaprao nusproizvod u proizvodnji brašna. U priči o posijama je i priča o modernim prehrambenim navikama i dinamici njihovih promjena. Kada se oko 1870. godine pojavljuju prvi moderni mlinovi za proizvodnju finog bijelog brašna, integralnim brašnima pada vrijednost i potražnja. Posljedica toga su, osobito u razvijenim zemljama, nutritivno osiromašeni pekarski proizvodi, kolači, keksi i tjestenina. Iz brašna je izbačeno gotovo ono najvrednije: klica i posije bogate vitaminima, mineralima, proteinima i mastima, a najvažnije od svega – prehrambenim vlaknima. Iako je još u prvoj polovici 20. stoljeća osnivač tvrtke Kellog vrlo uspješno afirmirao nove žitne proizvode – pahuljice, tek 70-tih godina prošlog stoljeća irski liječnik Denis Burkitt postavlja poznatu hipotezu o posijama i ističe njihove vrijednosti kao izvrsnog izvor prehrambenih vlakana. Priča Zelenog četvrtka 9. studenoga na glavnoj osječkoj tržnici mali je prilog u obranu posija i žitarica. Kontakt: OPG Siladi  099 4536444 Organizacija: Ljiljana Olujić 099 2455772

  • osijek, 5 listopad 2017 9,20 sati - glavna tržnica, Zeleni èetvrtak na temu veganska hrana. Novinar: Marija Miheliæ
snimio zdenko pušiæ
------
3xcolor osijek

Zeleni četvrtak – Varivo od ukusnog i slatkog batata

9. listopada 2017.|

I ovog četvrtka na tržnici u prijepodnevnim satima vrvjelo je od posjetitelja. Sastojke za današnji ručak došla je kupiti i umirovljenica Zora, koja je otkrila recept ukusnog variva od batata koji je, otkrila tek u [...]

  • OSIJEK, 14. 09. 2017, GAJEV TRG. TRŽNICA. ZELENI ÈETVRTAK, LJEKOVITO BILJE.
snimiio GOJKO MITIÆ

ZELENI ČETVRTAK: LJEKOVITIM BILJEM PROTIV DEPRESIJE I LJUTNJE

18. rujna 2017.|

Da je prirodna kozmetika sve traženija dokaz je i ovotjedna manifestacija Zeleni četvrtak, gdje se sa svojim ljekovitim biljem iz vlastitog OPG-a predstavila Katarina Johum iz Tenje. Razne kapi, masti i vrlo zanimljive sapune pravi [...]