­

ZELENI ČETVRTAK

Afirmiranje domaćih proizvođača hrane na osječkim tržnicama

Od početka rujna 2009. godine Tržnica d.o.o. Osijek realizira program promocije i prezentacije domaćih proizvođača hrane, mahom obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava koji su i komitenti Tržnice. Cilj programa je afirmiranje domaćih proizvođača kroz razvijanje i unapređivanje tržnica kao obnovljenog i atraktivnog mjesta trženja. Na taj način Tržnica ostvaruje i svoje specifične ciljeve postavljene u viziju „uspješne tržnice za uspješnu lokalnu zajednicu“. Program pod nazivom Svježe, zdravo, domaće realiziran je u suradnji s klasterom ekoloških proizvođača, klasterom proizvođača slavonske šljive i drugih tradicijskih proizvoda od voća Slavonka i udrugom Naše povrće.

U okviru programa širokoj javnosti poznat je projekt Zeleni četvrtak. Prvo događanje koje je nosilo taj naziv organizirano je na glavnoj osječkoj tržnici 13. travnja 2006. godine. Od tada je sve do početkak rujna 2009. godine Zeleni četvrtak organiziran 20-tak puta godišnje.
Od 2. rujna 2009. godine organiziraju se redovita tjedna događanja kroz cijelu godinu, a do konca 2011. godine posjetitelji osječkih tržnica imali su priliku upoznati, kušati, kupiti i naučiti mnogo toga o starim i novim proizvodima domaćih proizvođača – poljoprivrednika, voćara i povrtlara, malih poduzetnika i inovatora. Sve su ove aktivnosti pratili lokalni mediji, a koliku je popularnost Zeleni četvrtak stekao, najbolje govori podatak da je na svaki (ali malobrojni) „preskočeni“ četvrtak javnost reagirala s upitima o razlozima izostanka.

Opća je ocjena i organizatora i učesnika i posjetitelja Zelenog četvrtka da su ova događanja značajno pridonijela novoj i boljoj slici tržnice. Tako se i osječka Tržnica uključuje u svjetski trend renesanse ovih najstarijih javnih prostora trženja. Naime, predviđanja i strahovi da će tradicionalni načini ponude roba na tržnicama nestati pod globalnim pritiskom dobro opremljenih i snažnih trgovačkih centara nisu se obistinili. Naprotiv, tržnice se afirmiraju ne samo kao alternativna gospodarska scena, već otvaraju značajne mogućnosti razvoja za lokalnu i regionalnu zajednicu. Osobito se to odnosi na poticanje razvoja ruralnog zaleđa, na poljoprivrednu proizvodnju i proizvodnju hrane, a najvažnije od svega – utječe na poboljšanje kvalitete života zajednice. Osječka Tržnica kao jedna od gradskih tvrtki definira vlastit razvoj i održivost u funkciji dobrobiti za širu društvenu zajednicu, pa se temeljem referenci koje se odnose na vlastitu tradiciju, znanja i iskustva, prepoznaje i definira kao značajna karika u lokalnom lancu proizvodnje hrane.

Višegodišnja opsežna istraživanja položaja i perspektive tržnica na globalnoj gospodarskoj razini pokazuju da sastavnicu uspješnosti tržnice čine:
– (pravi) prodavači,
– lokacija,
– specifičan marketing mix (različitost ponude, interna konkurencija, kontakt s kupcima, lokalni štih i dr.),
– jasna misija (gdje je posebno istaknuta dobrobit komitenata, socijalni kapital, lokalno kulturno nasljeđe, briga o zdravlju zajednice i vlastita održivost tržnice),
– uređen javni prostor (posjetitelju pruža ugodno ozračje),
– dobra komunikacijska povezanost,
– kontinuirana promocija,
– promoviranje pravih vrijednosti (kvalitetno, domaće, ekološko i sl.),
– pravi managment (pošten, fleksibilan, otvoren za nova znanja i iskustva, orijentiran prema znanju i inovacijama),
– odgovorno upravljanje svim resursima.

Kroz program Svježe, zdravo, domaće na određeni način testiraju se, unapređuju i razvijaju upravo sve navedene sastavnice, a Zeleni četvrtak najviše je usmjeren na same prodavače, marketing mix, kontinuiranu promociju i promoviranje pravih vrijednosti.

ZELENI ČETVRTAK NA OSJEČKIM TRŽNICAMA

Od početka rujna 2009. godine do konca 2011. godine na prostoru osječkih tržnica organizirano je preko 100 događanja – promocija, prezentacija, degustacija i edukacija. U realiziranju projekta sudjelovale su članice klastera Bio Q (njih dvadesetak), nekoliko članova klastera Slavonka, desetak članica udruge Naše povrće, dvije braniteljske zadruge, dvije pčelarske zadruge, dva nagrađena inovatora, ostvarena je suradnja s udrugom Slama iz Luga, udrugom Interaktivne otvorene škole iz Osijeka, udrugom Zlatna žena iz Bolmana, a od početka veljače 2011. godine događanja na osječkoj tržnici integrirana su u projekt prekogranične suradnje sa Srbijom (IPA) „Tradicija za budućnost“, a Tržnica je jedna od osnivača Ecorural Neta – udruge osnovane u okviru navedenog projekta. Na Zelenom četvrtku predstavljeno je nekoliko novih proizvoda: hladno prešana ulja sjemenki grožđa, konoplje, crnog kima i cameline sative, prvi hrvatski ekološki kravlji sirevi, namaz od ekološkog kozjeg sira,nekoliko vrsta domaćeg ekološkog kruha i tjestenine, četiri vrste funkcionalnog meda (Nigella, Pet Tibetanaca, Četiri lopova i Michael), četiri vrste ekološkog čaja (kamilica, menta, melisa i kopriva), domaća „Švedska grenčica“, originalni sapuni s eteričnim uljem lavande, prirodni zaslađivač stevija u prahu, a predstavljena je i originalna i nagrađena inovacija- jogurt s cvjetnim prahom i propolisom.

VEZANE VIJESTI

EKO TRG OSJEČKE TRŽNICE – 13.06.2019.

13. lipnja 2019.|

EKO TRG OSJEČKE TRŽNICE – 13.06.2019. Svježe, zdravo, urbano Jednostavna formula zdravog života glasi: hrana iz vlastitog vrta + tjelesna aktivnost + dobro društvo. Tako kažu članovi udruge Osvrt koji 13.lipnja na Eko trg osječke [...]

EKO TRG 11.04.2019

10. travnja 2019.|

EKO TRG OSJEČKE TRŽNICE – 11.04.2019. Naj palačinke Palačinke! Svi ih volimo. Tko god ih pravi, tvrdi da su upravo njegove posebne. A mi znamo da će palačinke na našem Eko trgu u četvrtak 11. [...]

EKO-TRG OSIJEK

2. travnja 2019.|

Tržnica d.o.o. Osijek pokreće projekt afirmiranja domaćih ekoloških proizvođača "OSJEČKI  EKO TRG".  Glavni je cilj projekta kreiranje vidljivog, kvalitetnog i pouzdanog lokalnog tržišta ekoloških proizvoda. U svrhu toga, osječka Tržnica primjereno će urediti i posebno [...]